Evaluarea națională sau câte cunoștințe îți trebuie pentru a avea competența să aduci o ”găleată de curent”!

La evaluarea nationala
La evaluarea nationala

Am sesizat o situație oarecum ciudată legată de simularea examenului de evaluare națională desfășurat în aceste zile pentru elevii de clasa a VII-a și a VIII-a.

Consiliul Național al Elevilor a invitat la boicotarea examenelor, principalul argument al unei asemenea acțiuni fiind acela că această evaluare nu are în vedere competențele, așa cum consideră ei, elevii, că ar fi normal ci doar cunoștințele, lucru anormal.
”Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă”, spun reprezentanții CNE.

În același timp mulți părinți ai elevilor de clasa a VII-a s-au declarat nemulțumiți de faptul că pentru acești elevi susținerea examenului a fost anunțată doar cu câteva săptămâni înainte și că elevii nu au avut timp să se pregătească.

Cred că învățământul românesc este într-o mare dilemă (aș fi zis degringoladă), aflat aici din lipsă de profesionalism a celor meniți să-l gestioneze sau cu intenție ținut în această stare.

Dacă vorbim despre cunoștințe și competențe, dacă tot ne batem cu pumnii în piept că vrem competențe, care, iată, se cer a fi evaluate în astfel de examene, ce rost are temerea părinților că timpul de pregătire pentru examen a fost insuficient?…

Pentru ce a fost insuficient? Pentru dezvoltarea competențelor sau pentru acumularea cunoștințelor?

Drept pentru care nu pot să nu-mi aduc aminte de folclorul ”găleții de curent”!
Să-mi aduc aminte de vremea, repetabilă în fiecare an, după fiecare absolvire, în care nea Ilie de la sculărie îl trimitea pe proaspătul inginer venit în uzină să-i aducă o găleată de curent… El, inginerul, tobă de cunoștințe, se întreba nu dacă acțiunea în sine POATE fi făcută ci dacă ar trebui făcută de el, dacă intră în ”competența” lui, sau dacă ar trebui trimis un muncitor, această acțiune nefiind una pe măsura cunoștințelor (care să necesite cunoștințele) în posesia cărora se afla tânărul inginer…

Bulversând, bulibășind continuu învățământul, din lipsă de competență sau intenționat, o să continuăm să ne întrebăm cine trebuie să aducă găleata de curent: inginerul sau muncitorul… Sigur, asta în situația fericită în care vreunul dintre ei s-ar mai afla prin preajmă!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *