Dual sau duplicitar?!

Învățământul dual în Giurgiu
Învățământul dual în Giurgiu

Sunt tineri politicieni dar și tineri din preajma lor care încearcă să explice inexplicabilul, din punctul lor de vedere.
Atâta vreme cât logica și informarea sunt siluite de interesul personal meschin orice încercare de a lămuri o situație este doar ”vânare de vânt”. Așa stând lucrurile voi comenta doar punctual…
Mă întreb de ce unor tineri care se consideră educați și chiar sunt le este ”jenă” să consulte DEX-ul sau chiar ChatGPT-ul (mai nou și mai cuprinzător)…

”Am aflat azi că de fapt oul a fost înaintea găinii, că dacă cineva ar construi fabrici în Giurgiu atunci ar avea logică să instruim forță de muncă calificată!
Dar să așteptăm să vină cineva să construiască fabricile! De noaptea minții!”

Păi da, în cazul învățământului dual este mai mult decât evident că mai întâi trebuie să fie găina din ale cărei ouă de aur să iasă puișorii care vor mișuna în curtea găinii care plătește instruirea acelora. Cu alte cuvinte, găina își amenajează clocitoarea, găina fiind întreprinderea economică care are nevoie de personal în prezent dar mai ales în perspectivă.
Că așa zice și AI-ul: ”Învățământul dual este o formă de învățământ care combină educația academică cu formarea practică la locul de muncă. În această formă de învățământ, elevii urmează atât cursurile teoretice, cât și practica într-o companie, în timp ce primesc și un salariu pentru munca prestată.
În cadrul învățământului dual, elevii petrec o parte din timpul lor în sala de clasă, învățând teoria și conceptele fundamentale ale domeniului lor de studiu, iar restul de timp este petrecut la locul de muncă, învățând să aplice aceste concepte în practică sub îndrumarea unor mentori experimentați.”
Un fel de calificare la locul de muncă de pe vremea mea, calificare care se făcea exclusiv cu efortul financiar al întreprinderii, fără vreo implicare din partea administrației locale, administrație care, da, trebuie să asigure infrastructură și facilități fiscale dacă vrea să atragă investitori.

În cazul învățământului profesional de stat este la fel de evident că mai întâi sunt ouăle, clocite de școlile de stat, puișorii ieșiți din acele ouă fiind capabili ca pe viitor să-și găsească un loc de muncă, în eventualitatea că acela ar exista în zona lor de interes.

Se întreba cineva, pe bună dreptate: ”…de ce este nevoie de o construcție noua? 10.000 de mp. Pe bune? De ce nu iei Liceul de Chimie, îl reamenajezi, ai și sala de sport, ai trei etaje de clase și laboratoare pentru 700 de elevi. De ce nu iei o clădire de la Politia de Frontiera, de la Jandarmerie, etc. Avea o mulțime de posibilității. La Liceul de Marină, etc. Dar trebuie studiu de fezabilitate, licitație, construcție noua,… Mobilier, utilități,… Nu e rău nu?”
Nu, nu e rău!

Rău este că nu se înființează câte 1-2 clase de învățământ dual în toate acele licee, licee în care oricum sunt pregătiți tineri pentru diverse meserii… Le-ar strica acelor licee un astfel de stimulent, de sprijin atât financiar cât și de imagine, de încredere?
Și aș da doar un exemplu: Liceul Economic, acolo unde există un nucleu de educatori foarte bine pregătiți dar și foarte dedicați, o unitate de învățământ din care an de an copii foarte bine pregătiți în diverse meserii obțin premii la diverse concursuri de profil.
Oare le-ar strica acelor copii un stimulent material din partea unor agenți economici și, mai ales, promisiunea unui contract ferm după absolvire?
Iar dacă domnii cu campusul nu știu (că ei au făcut liceul la vremea lor, ce să mai caute acum prin liceele orașului), la Liceul ”Ion Barbu” există o clasă de învățământ profesional în sistem dual (confecționer produse textile), și mai multe clase de învățământ profesional de stat (ospătar,bucătar, cofetar/patiser, vânzător, recepționer). Se oferă vreun agent economic să transforme acele clase în unele cu învățământ dual? Partenere sunt multe unități economice din oraș.
Și la nivel liceal sunt clase care pregătesc tehnicieni în diverse specializări, atât la zi cât și la seral.

Așa că, stimați politicieni atât tineri cât și mai puțin tineri, mai mergeți și prin școlile orașului, printre oameni, mai vorbiți cu ei, mai întrebați-i dacă găsesc locuri de muncă conforme cu pregătirea lor… Faceți politică pentru oameni și dintre oameni și mai lăsați datul mărunt din buze prin ședințe fără rost deși orice om de bun-simț știe că ”ședințele lungi și dese – cheia marilor succese”…

Nu vreau să-i uit pe cei din Bolintin, Mihăilești, Hotarele, cei care pregătesc meseriași pentru că asta le este meseria, aceea de educator, fără să le stea gândul la ”campusul dual” ca la un monument inutil al unei grandomanii sau al unor interese meschine. Evident că și ei ar avea și mai mult succes dacă voi, politicienii cărora v-a cășunat pe un campus dual, le-ați facilita contracte cu agenți economici.

Însă noi, giurgiuvenii, se pare că avem o genă a grandomaniei dar și mai multe ale intereselor personale meschine. Unii dintre noi, evident.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *