Învățământul dual, economia și demografia în Giurgiu

În imagine nu este un campus dual ci o uzină
În imagine nu este un campus dual ci o uzină

Am auzit și eu (am auzit citind, documentându-mă) că aproximativ 51% dintre absolvenții vlasei a VIII-a din Germania obțin un certificat de muncitori calificați formându-se ulterior în sistemul dual, combinând învățarea la locul de muncă cu cea școlară și că alți 11% dintre ei devin specialiști, absolvenți de colegii profesionale și tehnice (formați în învățământul profesional, dar nu din sistemul dual).

62% adică dintre absolvenții clasei a VIII-a merg într-o formă de calificare profesională având, evident, posibilitatea să continue, dacă vor, studiile superioare.

De ce se întâmplă asta acolo?
Pentru că au campusuri megalomane? Ei nu spun așa… Ei spun că:

”Educația și formarea profesională sunt profund înrădăcinate și respectate pe scară largă în societatea germană.
Sistemul dual și profesional oferă calificări într-un spectru larg de profesii și se adaptează în mod flexibil la nevoile în schimbare ale pieței muncii.
Sistemul dual este deosebit de bine dezvoltat în Germania, integrând învățarea la locul de muncă și la școală pentru a pregăti ucenicii pentru o tranziție cu succes la angajarea cu normă întreagă.
Un punct forte major al sistemului dual este gradul ridicat de implicare și asumare din partea angajatorilor și a altor parteneri sociali.
Dar sistemul este, de asemenea, caracterizat de o rețea complicată de controale și echilibre la nivel național, de stat, municipal și de companie, care asigură că nevoile pe termen scurt ale angajatorilor nu denaturează obiectivele educaționale și economice mai largi.
Sistemul VET (educație și formare profesională) în ansamblu este bine dotat cu resurse, combinând finanțarea publică și cea privată.
Toți absolvenții din sistemul VET au locuri de muncă asigurate sau, mai corect spus, economia locală, unitățile economice din zonă le oferă locuri de muncă în specializarea în care au fost susținuți să se califice.
Sistemul dual are multe avantaje pentru elevi și pentru companii. Printre acestea se numără:
– Bursă lunară de la operatorul economic și de la stat
– Practică la operatori economici de top
– Premii pentru stimularea performanței
– Diplomă recunoscută la nivel european
– Siguranța unui loc de muncă după absolvire
– Posibilitatea continuării studiilor

Noi ce facem? Păi facem un campus undeva la marginea orașului, departe de școlile în ale căror clase se predă partea teoretică, ne imaginăm că atunci când acei tineri vor absolvi școala (2-3 ani) în Giurgiu se vor buluci învestitorii, atât de mulți încât campusul regional va trebui să se transforme în unul internațional astfel încât nevoile de forță de muncă ale buluciților de investitori din Giurgiu să poată fi asigurate, inclusiv cu forță de muncă din Bulgaria, Turcia, Grecia și, de ce nu, peste alți câțiva ani chiar din Australia!

Dezvoltați, măi fraților, dualul și profesionalul pe care îl avem și nu vă mai imaginați că tractoriștii din Clejani se ”vor forma mai bine” în campusul din Giurgiu. Lăsați-i să învețe și să se formeze acasă la ei și să lucreze acolo unde se formează, sprijiniți de agenții economici locali care au nevoie de ei. Și sprijiniți-i și voi, dacă vă roade așa mult grija față de ei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *