Județul Giurgiu, in ciuda tuturor criticilor, atât din partea celor mai tineri intrati de curând in fenomen, cât si din partea celor născuti mai demult, are o traditie veche si cu rezultate notabile in fotbalul romanesc. Clubul de fotbal Petrolul Roata a fost tot timpul in avangarda grupărilor sportive din județ.
Asezarea geografică
Roata de Jos este una dintre cele mai vechi si dinamice așezări de pe valea Dimbovnicului, principalul afluent al Neajlovului, in trecerea lor prin Câmpia Română. Localitatea este asezată in nord-vestul Bucurestiului la o distanță de 45 de km, in extremitatea nordică a judetului la 90 de km de Giurgiu, la intersctia unor vechi drumuri comerciale ce făceau legatura intre zona de câmpie si cea de munte a Valahiei.
Drumul judetean 601 de la Bucuresti la Videle se intersecteaza la Roata cu DJ 611 care ajunge la Gratia, Poeni, Teleorman si de acolo spre Pitesti, Gaesti sau Rosiori.
Avand o suprafata de 8300 ha, din care 250 intravilan, are astazi o populatie de aproape 8500 de locuitori dupa ce in anii 80-90, când economia localității a atins apogeul, avea peste zece mii.
Scurt istoric
Prima atestare documentară cu numele Roata este un hrisov emis de Voievodul Vladislav al II -lea, la data de 5 august 1451, cu opt ani inaintea mentionarii cetății Bucureștilor, de asemenea intr-un hrisov, de data asta insa al lui Vlad Țepeș, din 20 septembrie 1459, când a donat unor ostași ai sai, câlareti, mosiile de aici.
Numele de ROATA provine din cuvantul slavon ROTA, cum este mentionat in hrisov si este legat de organizarea militară a țării, înseamnând unitate de ostași călare (roata de călăreti).
Începând de aici istoria consemnează de-a lungul celor peste cinci secole de existenta evoluția ascendentă a localității, trecând prin toate vicisitudinile vremii, războaie sau diferite orânduiri sociale.
Ajungând in epoca moderna, Roata de Jos a făcut parte din fostul județ Vlasca, inainte de al doilea război mondial, fiind sediu de plasa, apoi la venirea comuniștilor, din regiunea Bucuresti.
Un moment crucial in viața localității, care in viitor avea sa ii schimbe decisiv evolutia, inclusiv in plan sportiv, fotbalistic in special, a fost descoperirea unor importante zacaminte de petrol pe teritoriul comunei, la sfarsitul anilor 50, ceea ce a transformat Roata de Jos intr-un important centru al industriei extractive.
Astfel înființarea câtorva intreprinderi economice in domeniul petrolului, avand peste patru mii de salariați, marea majoritate tineri, a dus la o dezvoltare rapidă a localității, devenind in câțiva ani un punct de reper pe harta sportivă a țării.
Initial a activat aici o echipa de volei masculin care a evoluat pînă in Divizia B, apoi sportul rege a trecut in prim plan mai întâi prin Vointa Roata de Jos si Avîntul Cartojani, apoi prin Petrolul, club ce va obtine mai tarziu rezultate notabile in competițiile naționale.
Venit la putere in 1965, Nicolae Ceausescu a initiat in 1968 reforma administrativa, cum poate toti cei mai in varsta isi aduc aminte, prin care a fost inființat județul Ilfov, al cincilea ca mărime din tara, din care făcea parte și comuna Roata de Jos.
Asta pînă in 1981 cînd a fost reimpartit, desființat, partea de sud-vest devenind judetul Giurgiu, restul fiind alipit județelor Dâmbovița, Ialomița si Călărași, de asemenea nou înființat. Doar comunele din jurul Capitalei au format Sectorul Agricol Ilfov.
In acest fel Roata de Jos trece in componența noului județ Giurgiu.
Prima promovare in Divizia „C”
Fondat in 1973 de un grup de tineri entuziasti, mari iubitori ai sportului cu balonul rotund, clubul de fotbal Petrolul Roata de Jos a reusit doar in cativa ani, plecând din categoria zonală a Campionatului de fotbal al județului Ilfov, sa castige in 1980 titlul de campioana si dreptul de a disputa barajul pentru promovarea in Divizia C.
Dar inainte de a merge mai departe cu istoria ar fi un gest de aleasă recunoștința de a-i aminti aici pe artizanii acestor performanțe remarcabile de la începuturile clubului, începînd cu Sandu Răducanu, inițiatorul si sufletul unui grup de initiativa ce îi avea in componență pe Nicolae Ursea, Ion Butu, Ion Rizea, Vasile Carstea, Dumitru Soroiu, Gh Rizea, Nicolae Cuta, Gh Pavel, cu sprijinul conducerii de atunci a Schelei de Petrol Roata, in cadrul careia activa clubul, reprezentată de directorii Dan Filoreanu, Gh Badea iar apoi Aurel Brasov care fiind un împătimit al fotbalului a fost in prima line a performantelor ce vor fi obtinute mai tarziu
Un ajutor substantial a primit clubul si din partea administratiei locale care a pus la dispozitie terenul pe care a fost construit stadionul si intreaga infrastructura necesara.
Intr-un cuvant exista un curent favorabil mișcarii sportive, fotbalului in special, ceea ce era un atribut al unei societati mult blamate acum, dar care printre altele avea si cateva lucruri bune, puține adevarat, dar care ar fi necesare si in zilele noastre.
Astfel in vara anului 1980, dupa o lupta strânsă câștigată la „fotografie” de petrolisti, în fata unor echipe foarte bune cum erau atunci Unirea Girbovi, Viitorul Chirnogi, ISCIP Ulmeni, Gloria Fundeni, Pescarusul Grădiștea, Argesul 30 Decembrie sau Unirea Berceni, devenea campioana si se pregatea de promovare in Liga a III a.
Urma o întîlnire in doua manse in compania formației Constructorul Călărași, campioana judetului Ialomița, primul joc urmand sa se dispute pe stadionul Dunărea din Călărași.
Si a sosit si ziua primei intalniri, ce a fost tranșată in favoarea gazdelor, o contribuție semnificativa la aceasta avand si arbitrul partidei, Cristian Teodorescu din Buzău, unul dintre cei mai cunoscuti la acea data, acordând gazdelor mai mult de 10%, cum la vremea respectiva devenise deja traditie.
Scor final 5 la 1, petrolistii au practicat un joc bun cu toate ca au avut doi jucători eliminati, un gol perfect valabil anulat iar jocul dur al gazdelor cu permisiunea arbitrului a dus la accidentarea lui Didin Anghelin care nu a putut fi recuperarat pana la jocul retur.
Totusi au marcat un gol in deplasare iar returul de la Roata se anunța a fi un joc deschis oricarui rezultat, ambele echipe avand șanse egale de promovare.
Conducătorii Petrolulului au pregătit foarte bine jocul, echipa a facut un joc ofensiv eficient, reusind in min 65 să conducă cu 3 la 0, ar mai fi fost necesar inca un gol și la patru zero ar fi fost promovați.
Arbitrajul lui Mihai Moraru din Ploiesti, cunoscut divizionar A, a fost foarte bun pentru gazde, dar un singur lucru a fost pierdut din vedere, noncombatul unuia dintre jucătorii gazdelor, „blatuit” cum s-a dovedit mai tarziu.
Si din păcate nu s-a mai marcat nici un gol in urmatoarele 30 de minute cu prelungiri cu tot.
Arbitrul parcă isi dorea mai mult decât unii atacanti ai gazdelor care întorceau jocul ca nu cumva mingea sa ajunga in careul oaspeților.
Dar despre asta poate intr-un viitor episod pentru ca este mult de povestit si ar fi o istorioara plina de haz, mai ales ca protagoniștii nu mai au temeri, faptele fiind prescrise.
Dar iata si lotul de jucători care a participat la aceasta prima încercare de a promova in liga a III a:
Portari: Ion Stanciu si Constantin Ene-Catalica
Jucatori de camp: Mihai Mitroi-Tase, Dumitru Petre, Doru Cristescu, Dumitru Militaru, Didin Anghelin, Marin Cioaca-Ozon, Marian Necula-Beghe, Florica Zaharia-Pompieru, Marin Ghdanac, Marin Visan, Marin Mocioc, fratii Aurica si Sandu Calota, Ion Patrascu, Alexandru Necula-Burican, Gh Anghelin, Marinel Anton, Nicolae Vataselu, Ion Miu-Doctoru’.
Antrenori: Constantin Rugiubei cu o stare a sanatatii precare pregatise echipa până inainte de primul joc de baraj, din păcate în săptămâna dinaintea returului a trecut in lumea celor drepți.
Conducători: Sandu Raducanu – președinte, Nicolae Ursea – organizator de competiții, Vasile Carstea – delegat, Ion Butu – trezorier, Florin Tucan si Costea Stănescu – asistenti medicali
Campionatul 1980-1981 incepe in judetul Ilfov si la sfarsitul turului Petrolul Roata de Jos era din nou pe primul loc.
Față de lotul din anul precedent au mai facut două transferuri notabile, profesorul Simion Badea antrenor-jucător si Voicu Iorga-Hari, ambii de la Petrolul Videle, fotbalisti cu vechi state de servicu in Divizia C.
Dar dupa cum am amintit mai inainte, in februarie ’81 se înființează județul Giurgiu, iar Campionatul județean de fotbal este organizat de CJEFS Giurgiu, predecesorul viitoarelor AJF-uri, președinte fiind Alexandru Pana, pe două zone, Nord și Sud castigate de Petrolul, respectiv Constructorul Giurgiu.
A urmat un baraj cu multe peripeții stabilit sa se joace in doua manse, prima la Roata iar cea de-a doua la Giurgiu.
Jocul de la Roata nu a avut istoric, 4 la 0, sec, gazdele fiind net superioare, promovarea aproape decisă.
Dar organizatorii probabil in dorinta de a arăta loialitatea față de conducerea de partid a noului județ, municipiul Giurgiu riscând sa rămînă fara echipa in Divizia C, FCM Giurgiu era pe retrogradare, a hotărât anularea rezultatului primului joc, anularea transferurilor de jucători care le făcuse Petrolul si disputarea unui singur joc de baraj pe teren neutru.
Aceasta a creat o emulație deosebita in randurile suporterilor celor de la Roata, dornici ca echipa lor sa acceadă la promovare, luand cu asalt cu mic cu mare stadionul Electrmagnetica din Bucuresti, devenit neîncăpător și stabilind un record de spectatori.
In conditiile astea jocul a fost la discretia petrolistilor care au repetat jocul din prima intalnire si scorul a fost tras la indigo, 4 la 0.
Astfel a fost realizata prima performanta notabila din istoria clubului. Au urmat cateva zile de adevărată sărbătoare la Roata, dar greul de acum incepea pentru ei, la vremea respectiva Divizia C fiind la un nivel mult superior Ligii a III-a din zilele noastre.
S-auzim numai de bine!
Comentarii recente