”Analfabetism funcțional este o noțiune care se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit. Mai precis, o persoană poate să reproducă verbal sau în scris un text, dar nu îl înțelege suficient pentru a-l folosi ca resursă în reușita unei acțiuni sau în performanță.
Diferența între un analfabet și un analfabet funcțional este că analfabetul nu știe literele. Asemănarea este că niciunul nu înțelege.
Și ceva statistici:
Programul-pilot de testare standardizată derulat în lunile mai-iunie 2022, în cadrul căruia au fost testați 165.000 de elevi din 526 de școli primare, gimnaziale și liceale din toată țara, a pus în evidență o realitate crudă a sistemului de educație din România: 70% din elevi sunt într-o zonă de risc sau într-o zonă de înțelegere limitată a materiilor.
Cu alte cuvinte, 7 din 10 elevi sunt analfabeți funcțional. În mediul rural, raportul este chiar mai mare – 8 elevi din 10. Elevi creativi, care au rezultate foarte bune și potențial de a face performanță după finalizarea școlii, sunt cel mult 2 din 100.
„Analfabetismul funcțional înseamnă incapacitatea unui elev de a interpreta, reproduce și de a înțelege semantica unui text. Adică, elevul știe literele alfabetului, știe să agrege cuvintele în propoziții, le citește corect și când este întrebat despre ce e vorba în textul citit se blochează. Pentru că un analfabet funcțional nu este în stare să înțeleagă sensul textului respectiv”, explică profesorul Marian Staș, expert în educație. Cauza principală o reprezintă inexistența exercițiului de gândire critică pe întreaga verticală a educației copiilor, adaugă expertul.”
Mai pe înțelesul tuturor, copiii nu sunt învățați să gândească! Sunt învățați multe lucruri în învățământul românesc dar prea puțin să gândească.
(Extrase din ”puțul gândirii” ChatGPT-ului, căci nici eu nu fac parte din cei ”2 din 100” de mai sus!!!)!!